Advertlets

Thursday, October 21, 2010

Sebuah Kehilangan








Salam kawan-kawan, dah berapa hari aku tak update blog,rasa cam lama sangat dah padahal baru jer beberapa hari aku rasa,hemmm kali nie aku nak cerita sedikit mengenai kisah seorang kawan aku nie...
Dia telah kehilanggan...seseorang tanpa di sangka-sangka..kesian kat dia..tapi apa nak buat, ajal maut,jodoh pertemuan semua terletak di tanggan tuhan..seperti mana apa yang terjadi pada sahabat aku nie,pada 16hb October 2010,yang lalu beliau telah kehilanggan insan tersayang..disebab kan Brain Tumor,aku betul-betul tak sangka yang si arwah tu akan pegi secepat itu,ye lah dia bukan sakit yg tak boleh bangun,sihat wal-afiat cuma yang aku tahu dari sahabat aku nie dia kurang selera makan,badan sedikit kurus,lepas tu pergi hospital doktor chk,tahu-tahu ada brain tumor..so macam tak pecaya je,masuk hospital lepas beberapa hari meninggal dunia,nak pulak tu meninggal didepan mata sahabat aku sendiri,dah tentu lah dia masih terbayang-bayang akan si arwah,tapi apa nak buat kan kita nie tak tahu bila kita akan mati,sungguh pun tak ada sakit,kalu allah nak jemput kita pulang..so pulang jua kan?cuma yang penting dalam hidup nie kita kena bersedia dengan bekalan untuk akhirat,itu je yang boleh menyelamat kan kita bila di sana nanti..aku bukan apa, bukan nak mati dah,cuma bila tiap kali aku dengar berita kematian orang-orang yg pernah aku kenali,terasa insaf seketika..maklumlah amal ibadat tak seberapa,mana tau tetiba mati apa nak jawab...tu yang aku sentiasa merenung nasib orang-orang yang pernah aku kenali yang telah pergi tak kan kembali lagi! apa kah nasibnya di sana! baik kah? atau sebaliknya!..tapi aku sentiasa berdoa akan kesejahteraan mereka-mereka yang telah pergi dulu yang pernah aku kenali,aku berdoa semoga Allah ampunkan segala dosa-dosa mereka-mereka di atas dunia dulu..dan pada sahabat aku tu! aku berharap dia tabah menghadapi dugaan yang telah Allah tentukan ke atasnya,semoga dia lebih memperbanyakkan amal ibadat, setelah apa yang berlaku keatasnya,aku tahu apa itu erti kehilanggan,kerana aku baru lepas merasa apa yang sahabat aku rasai,aku telah kehilanggan insan yg pernah aku kenali selama berbelas-belas tahun,tiba-tiba dia juga telah pergi menghadap Ilahi,dalam usia awal 30an..perginya tanpa aku sedari,aku sedikit pun tidak tahu  yang dia telah tiada di dunia nie selama 4 bulan yang lalu,bila aku tahu saja dia sebenarnya telah lama menemui Allah,baru lah aku tersedar betapa kita hidup di dunia ini sepatutnya sentiasa perlu memperbanyak kan amal ibadat! walaupun sesibuk mana pun kita,kita mesti mencari ruang untuk diri kita untuk mempelajari ilmu agama,kerana jangan lah kita alpha dengan hidup duniawi,yang dah sah-sah hanya sementara..akhirat jualah yang kekal abadi..!!jadi untuk menuju ke akhirat kita perlu lah bersedia..dari sekarang! pada mereka-mereka yang pernah aku kenali,aku sentiasa berdoa semoga rohnya dicucuri rahmat dan mendapat keredhaan dari Allah di alam barzakh serta di ampun kan segala dosa-dosanya semasa hidup di dunia ini..Amin..

No comments:

Post a Comment