Advertlets

Friday, December 31, 2010

7 Keajaiban Dunia

Salam kepada semua pembaca blog and my fellow followers and pembaca blog yang di kasihi. Dah lama tak menulis blog, jadi di kesempatan bercuti-cuti nie aku ada sediakan sedikit info untuk di berkongsi kan kepada you all semua ..so infonya mengenai 7 tempat menarik dan ajaib yang terdapat di dunia yang mungkin ko orang dah tau atau pun ada yang masih belum tahu lagi..wokehh jom ..so apa kata kita teruskan perkongsian aku  hingga ke akhir ...adiossss

 1.) Jurang Grand Canyon
Salah Satu nya ialah Grand Canyon adalah sebuah jurang tebing-curam yang terbentuk oleh Sungai Colorado, terletak di utara Arizona. Jurang ini merupakan satu dari Tujuh Keajaiban Dunia dan sebagian besar berada di Taman Nasional Grand Canyon, salah satu taman nasional pertama di Amerika Syarikat. Presiden Theodore Roosevelt merupakan salah seorang  pendukung utama wilayah Grand Canyon, beliau sentiasa mengunjunginya tempat ini jika ada masa kelapangan untuk berburu singa gunung sambil menikmati pemandangan alam sekitar yang menakjubkan dan tidak terdapat di tempat lain.


Jurang ini, terbentuk oleh Sungai Colorado yang terbahagi dua oleh sebuah selat selama jutaan tahun lamanya, panjangnya kira-kira 446 km, mempunyai kelebaran yang di anggarkan bermula dari 6km sehingga 29 km dan mempunyai kedalaman yang melebihi dari 1.600 m. Hampir dari 2000 juta tahun yang lampau sejarah sungai colorado dan permukaan Bumi telah terbentuk dan telah di potong oleh Sungai Colorado dan anak sungainya selapis demi lapis sehingga lah Dataran Tinggi Colorado mulai terbentuk.
Grand Canyon telah di jumpai oleh orang Eropa pada tahun 1540, iaitu García López de Cárdenas yang berasal dari Spanyol. Ekspedisi saintifik pertama ke canyon ini dipimpin oleh Mayor AS John Wesley Powell pada akhir 1870-an. Powell menunjuk bentuk lurah yang terbentuk yang terbuka di satu jurang telah di namakan sebagai “daun" ia di beri nama mengikut sebuah buku cerita agung”. Namun yang sedemikian tempat ini telah di jumpai kaum orang Asli Amerika dan telah di jadikan penempatan mereka pada ketika itu.


 

2.) Great Barrier Reef
Great Barrier Reef adalah kumpulan terumbu karang terbesar dunia yang terdiri dari kurang lebih 3.000 karang dan 900 kepulauan yang telah tebentuk dan membentangi sepanjang 2.600 km. Terumbu Karang ini berlokasi di Laut Koral, selepas pantai Queensland Australia, sebahagian besar wilayah terumbu karang ini telah dilindungi oleh Taman Laut Karang Penghalang Besar (Great Barrier Reef Marine Park) Karang Penghalang Besar (KPB) dapat dilihat dari luar angkasa dan adakalanya ia disebut sebagai organisme tunggal terbesar di dunia. Pada kenyataannya, ia terbentuk dari berjuta organisme kecil, dikenal dengan sebutan polip koral (coral polyp). KPB dipilih sebagai sebagai salah satu khazanah Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1981.
  
Kekayaan dari segi georgraphy nya berada di perairan bercuaca panas dan perairan yang bersih dan terapung yang disebut live aboards, Ini telah membuatkan terumbu karang ini menjadi tempat tumpuan pelancong yang sangat popula terutamanya bagi para penyelam scuba. Banyak tempat di sepanjang pesisiran pantai Queensland yang menawarkan perkhidamatan dan pengankutan untuk kemudahan pengunjung ke perairan di mana terdapatnya terumbu karang tersebut yang beroperasi pada setiap hari dan masa. Beberapa buah pulau berhampiran juga telah berubah terkenal dan juga telah banyak didirikan deretan resort untuk kemudahan para pelancong yang datang berkunjung ke sini.
 


 3. Mount Everest
Gunung Everest merupakan gunung tertinggi di dunia dengan mempunyai ketinggian setinggi 8850 meter. Gunung Everest terletak di banjaran gunung Himalaya. Gunung Everest adalah gunung tertinggi di duniajika (diukur dari paras laut). Rabung kemuncak gunung menandakan sempadan antara Nepal dan Tibet.
Gunung ini telah diberi nama oleh seorang Inggeris iaitu nama Sir George Everest. Nama ini diberikan oleh Sir Andrew Waugh, surveyor-general India yang berbangsaan Inggris yang juga seorang Pendaki Everest. Puncak Everest merupakan salah satu dari Tujuh Puncak tertinggi di dunia.
  

4. Air Terjun Victoria
Air terjun Victoria merupakan salah satu air terjun paling mengagumkan di dunia. Air terjun ini terletak di  Sungai Zambezi, yang pada ketika ini membentuk sempadan antara Zambia dan Zimbabwe. Air terjun ini memiliki kelebaran kira-kira 1 batu (1.6 km), dengan ketinggian 128 m (420 kaki).
penjelajah Scotland, mengunjungi tasik ini pada 1855 dan menamakannya atas nama Ratu Victoria, sedangkan nama tempatannya adalah Mosi-oa-Tunya, "asap menggelegak." Air terjun ini merupakan sebahagian dari dua taman negara,  Mosi-oa-Tunya National Park di Zambia dan  Victoria Falls national Park di Zimbabwe, dan juga Tapak Warisan Dunia UNESCO. Air terjun ini merupakan objek pelancongan utama di Afrika Selatan.





5. Volcano Paricutín
Paricutin, gunung berapi yang tumbuh dari sebuah ladang jagung
Paricutín-Mexico paling terkenal gunung berapi. Suatu hari pada tahun 1943, seorang petani di sebuah desa kecil di Mexico tengah di negara bahagian  Michoacan pergi ke Paricutin-Mexico untuk mengambil hasil dari ladang jagungnya.Para petani, Dionisio Pulido, sedang asyik mengutip hasil dari tanaman jagungnya ketika ia mendengar pergerakan dar bawah permukaan perut bumi. tanpa di duga oleh para petani tersebut sebuah lubang rekahan besar muncul di tengah-tengah ladang jagung mereka. Mereka semua cuba dengan sedaya upaya menutupi lurah yang terbentuk itu, akak tetapi ia tidak berhasil malah mereka juga dapat menghidu sejenis bau yang sangat busuk yang datang nya dari celah-celah rekahan tanah tersebut, bau yang amat busuk dan tidak dapat di  digambarkan seperti bau sebiji telur busuk.Bau itu yang sebenarnya adalah bau wap belerang yang naik dari celah permukaan rekahan bumi tersebut, semua petani merasa kecewa, dan pada masa itu asap mulai berkepul keluar dari tanah, stim abu-abu naik di sertai dengan asap, jelaga dan abu yang dan lava panas yang mengalir deras. Penduduk dari dua buah desa ini telah menjadikan sebuah memori dalam kenagan mereka. Apa yang mereka saksikan adalah luar biasa, kerana sebuah gunung berapi telah tumbuh dari sebuah ladang jagung milik mereka.  Mujurlah, jenis gunung berapi yang terjadi di Paricutín diklasifikasikan sebagai monogenetik, yang bermaksud ia tidak akan meletus lagi.
Banyak orang datang untuk melawat gunung berapi .Dan di sebabkan sejarah tercetusnya gunung berapi ini ia telah tercatat sebagai salah satu dari 7  keajaiban dunia.




6.Northem Lights
 Salah satu keajaiban dunia adalah Northern Lights atau dikenal juga dengan istilah Aurora Borealis. Kejaiban cahaya warna-warni ini terbentuk akibat interaksi lapangan magnetik di Bumi dengan partikel matahari
Sebuah aurora (jamak: aurora atau aurora ) adalah display cahaya alami di  kaki langit , khususnya di daerah kutub , yang disebabkan oleh tumbukan partikel bermuatan diarahkan oleh bumi  medan magnet. aurora Sebuah biasanya diamati pada malam hari dan biasanya terjadi di ionosfer . Hal ini juga disebut sebagai aurora kutub atau, secara kolektif, seperti lampu kutub . Fenomena ini biasanya kelihatan antara 60 dan 72 darja lintang utara dan selatan, yang menempatkan mereka di atas ring hanya dalam lingkaran kutub Artik dan Antartika. Aurora memang terjadi lebih dalam di daerah kutub, tetapi ini jarang berlaku dan sering tak terlihat oleh mata kasar.

7. Perlabuhan Rio de Janeiro
Rio de Janeiro (bermakna “Sungai Januari” dalam bahasa Portugis) adalah ibu kota Negara Bagian Rio de Janeiro di Brasil bagian tenggara.Kota ini mempunyai luas sebesar 1.256 km² dan penduduk sekitar 6.150.000 juta jiwa (2004).Sekitar 10 juta orang tinggal di wilayah metropolitan Rio de Janeiro Raya,yang saat ini merupakan kota terbesar keempat di duniaLetak pelabuhan Rio De Janeiro sangat unik yaitu tepat berada di hujung muara sungai di antara pertemuan laut dan sungai, selain kota pelabuhan kota tersebut juga mempunyai letak dan pemandangan geografi nya yang sangat indah, Brazil ditemui dan dijajah oleh orang portugis pada tahun 1565.
  

3 comments: