Advertlets

Sunday, December 19, 2010

Melaka Bandaraya Yang Indah Di Waktu Malam




















Haloo to all blogger, entry kali ini nak bercerita sedikit mengenai Bandaraya Melaka.
Sebenarnya dah lama juga aku tak pe bercuti-cuti ke Melaka ni, setiap kali cuti je selalu pe ke arah utara, jadi kali nie aku turun pulak ke arah selatan, tapi tak sangka pulak aku Melaka sekarang begitu cantik dan pesat dengan pembangunan di sana sini.Setibanya aku di Melaka macam tak percaya dengan perubahan yang telah di lakukan.Dulu jika aku pe bercuti ke Melaka aku suka chek-in at Equatorial Hotel coz senang untuk aku pe bejalan-jalan sekitar bandar Melaka di waktu malam untuk mencari makanan.Dulu setahu aku di depan Hotel Equatorial ada sebuah gerai makan, aku suka makan makanannya sambil melepak dengan kawan-kawan sebelum naik ke hotel untuk tidur, tapi hari nie aku dah tak tau kat mana letaknya kedai makan tersebut, yang aku nampak sebijik bangunan pasaraya yang tersergam di tambah dengan jalan raya yang jam di waktu malam, bila ke melaka aku sangat suka makan Assam Pedas, yelah kalau ke melaka tak makan Assam Pedas tak sah kan? dulunya ada sebuah gerai yang terletak berhampiran dengan sungai, tapi aku tak nampak lah pulak kat mana gerai tu pergi! jalan nak ke gerai tu pun aku dah tak tau, celah mana dah ye! yang aku nampak cuma sungai melaka yang dah di komersial kan untuk pengunjung dan pelancong yang datang untuk menaiki boat mengelilingi sungainya saja yang aku nampak.Uhh..tak sangka baru beberapa tahun aku tak jejak kan kaki ke Melaka dah banyak perubahan yang berlaku, tapi apa-apa pun aku memang suka bercuti-cuti di melaka walaupun kini kepesatan telah melanda bandaraya itu. Aku suka melihat banyak lampu neon di tengah bandar Hilir, dan kat bandar hilir juga dah ada Uptown rasa macam aku jalan-jalan kat Uptown Cheras lah pulak! best tul lah merayau-rayau kat bandar hilir nie. Dah alang-alang ke Melaka aku pun nak jugak merasa untuk menaiki boat yang mengelilingi sungai melaka tu, dengar kata best sangat bila datang melaka dapat naik boat jalan-jalan keliling sungainya aku pun tak lepas kan peluang le, tapi ramainya orang masa tu pada hal dah pukul 9 malam tu tapi masih ramai lagi orang kat jeti tengah tunggu turn nak naik boat.Aku pun tak ketingalan juga bersesak-sesak beratur nak naik boat tu, yelah nak tengok sendiri sekitar sungai melaka di waktu malam mesti best kan! bila dah dapat naik boat uhh..bestnya barulah dapat tengok sekitar tepian sungai penuh dengan warna-warni lampu-lampu dan bangunan lama yang terletak di sekitar sungai ada pub dan banyak backpackers travellers lodge untuk pelancong-pelancong menginap bila ke melaka dan dapat lah aku tengok rumah-rumah melaka di sekitar tepian sungai melaka, semua cantik-cantik belaka di terangi cahaya lampu yang di pasang di branda rumah, setiap rumah ada keunikan tersendiri memang unik dan cantik. Bagi orang-orang melaka manafaatkan perubahan demi perubahan yang telah di lakukan oleh kerajaan.."Melaka Maju, Bandaraya Bersejarah" Adiosss.. I like Melaka..

2 comments:

  1. salam...

    lama x meliht melaka pada waktu malam...selalunya pergi waktu siang saja...

    mengasyikkan..

    ReplyDelete
  2. berkuda tu yang pakcik suka sangat...

    ReplyDelete