Advertlets

Friday, January 7, 2011

Bahayanya Panadol



Tahukah anda?? Jika mengambil berlebihan atau sentiasa mengamalkan pengambilan Panadol setiap saat apabila anda sakit kepala, ia akan mendatangkan banyak mudarat kepada tubuh badan kita.Panadol adalah sejenis ubat yang boleh merosakkan organ hati. Menurut kata doktor , Setiap pesakit yang mengambil panadol sebagai ubat tahan sakit akan menyebabkan banyak mendatangkan kemudaratan berbanding kebaikan. Tahukah anda bahawa selepas pengambilan panadol ia tidak larut di dalam tubuh kita malah “Panadol akan tinggal di dalam tubuh kita untuk beberapa lama sekurang-kurangnya 5 tahun”. Menurut kata doktor lagi, pernah terjadi pada seorang perempuan yang bekerja sebagai seorang pramugari telah menelan berbiji-biji Panadol setiap kali kedatangan haid pada setiap waktu penerbangaan, beliau berbuat demikian oleh kerana di sebabkan terpaksa kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.
Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman untuk melegakan sakit kepala.


ps:peringatan panadol adalah ubat tahan sakit yang sangat bahaya pada sistem tubuh kita! jadi sila jangan amal kan memakan panadol selalu..wasalam semoga harimu seria -ceria selalu...wazzaassssssssssssss

2 comments:

  1. panadol ngan paracetamol same x?heee

    ReplyDelete
  2. Sama je cik aleen, jangan selalu sangat mengamalkan nya..ok selamat menjaga kesihatan..

    ReplyDelete