Advertlets

Wednesday, April 6, 2011

Nyepi Day Balinese New Year Day of Silence (March 5th, 2011) Saturday

Perayaan Nyepi adalah satu hari yang di namakan day of silence.
1st day we all jejak kan kaki ke pulau bali on Friday 4th March 2011.Sampai saja kami di depan arrival hall bali airport terus je we all jumpa dengan our tour guide yang telah aku tempah sejak dari malaysia lagi, so tour guide ini le yang akan membewa kita orang bertiga pusing satu pulau bali selama 5 hari.Pada seminggu sebelum hari aku akan berangkat ke bali pihak hotel telah memberitahu kepada aku melalui email bahawasanya 5hb march 2010 (Friday) adalah Hari NYEPI di mana kami perlu menukar tarikh check-in yang telah di buat kepada tarikh lain, pihak hotel telah memaklumkan pada semua tetamu yang ingin menginap di bali pada 5hb March supaya menukar date check-in atau menpercepatkan sehari sebelum 5hb march, kerana pada 5hb March ada lah Hari Raya Nyepi yang di rayakan secara besar-besaran oleh setiap penduduk BALI yang berugama HINDU.
Jadi dengan ini sedikit sebanyak aku telah men google kan diri mencarik apakah maksudnya or hari apakah  itu (Hari Raya Nyepi) jadi aku dapat lah sedikit sebanyak info dari cubaan peng-google an aku tersebut.Tapi aku cuma dapat sedikit gambaran sahaja mengenai Nyepi Day ini, bermakna aku tidak mendapat fakta penuh dan gambaran apa itu Nyepi yang di sambut oleh penduduk Bali yang Berugama Hindu, sehinggakan lapangan terbang pun di tutup pada tarikh tersebut..? wah sungguh hebat kan perayaan HARI NYEPI nie sehinggakan airport pun boleh tutup! ini yang membuatkan aku kagum betul dengan rakyat bali ni ! ini bermakna perayaan nie begitu penting bagi penduduk bali yang berugama hindu..bagi aku ni bukan calang-calang perayaan ni..al -maklum saja lah kalau kita lihat di malaysia tak pernah lagi aku dengar ada hari perayaan atau hari kebesaran yang di rayakan oleh rakyat malaysia sehinggakan AIRPORT pun boleh tutup..perhh itu lah hebatnya Adat dan  budaya orang-orang dan masyarakat bali.
Akan tetapi setelah sampainya aku di Bali, Baru lah aku faham apa itu Perayaan Nyepi yang di sambut besar-besaran oleh penduduk Hindu Bali.Baru lah aku lihat bagaimana mereka semua menyambut perayaan Nyepi dengan di sebelah petang 4hb March 2011 hingga ke tengah malam tepat jam 12 tengah malam 5hb dan 12 tengah malam 5hb semua lampu di  bali akan di tutup, jadi kita akan nampak seluruh pulau bali bergelap sehinggakan ke esokan malamnya.
Pada Sebelah tengahari nya dalam pukul 12 tengah hari mereka semua akan keluar beramai-ramai untuk ke kuil untuk mengadakan upecara adat agama beliau, kita boleh melihat di sepanjang jalan raya BALI tak kira yang tua atau yang muda akan berbaris berjalan menuju ke kuil untuk mengadakan upecara dan bagi wanita dalam lingkungan umur 40an ke atas kita akan lihat beliau semua akan menjunjung sesuatu di atas kepala dan berjalan berbaris bersama-sama menuju ke kuil, untuk mengenali mereka sebagai penganut ugama hindu kita akan lihat pada setiap telinga mereka akan di selit bunga  kalau tak silap bunga kemboja dan di dahi mereka juga ada tercalit warna putih seperti kaum india di negara kita.
Dan di sepanjang jalan juga dapat dilihat anak-anak muda mengusung patung DEWA berarak di sepanjang jalan seperti gambar yang telah aku sediakan di bawah..

Anak-anak muda ini akan mengusung DEWA di sepanjang jalan raya di sekitar BALI.
Apa yang di beritahu oleh Tour Guide kami kepada kami

1. Yup pada hari Nyepi ni semua org akan berkurung kat dalam rumah..saper2 yg datg bercuti time ni rugi la.